تناسب اندام

بهترین زمان برای وزن کردن (وزن کشی) چه زمانی است؟

بهترین زمان برای وزن کردن (وزن کشی) چه زمانی است؟ - تولیدی پوشاک ورزشی پویان اسپرت

آیا می دانید بهترین زمان برای وزن کردن خود در طول روز چه زمانی است؟ چه در تلاش برای کاهش وزن باشید یا صرفاً برای سلامتی و تناسب اندام بهتر تلاش کنید، “وزن” نقش مهمی در پیشرفت شما دارد. وزن کردن و پا گذاشتن روی ترازو آداب خاص خود را دارد که باید از آن آگاه باشید وگرنه ممکن است ترازو شما را فریب دهد و به شما دروغ بگوید.

قبل از پا گذاشتن روی ترازو، به یاد داشته باشید که این عدد معیاری برای سلامت کلی شما نیست. اگر با دیدن عدد روی ترازو احساس بدی و استرس به شما دست می دهد، شاید بهتر باشد برای مدتی از ترازو فاصله بگیرید و روی اهداف دیگری مانند آمادگی جسمانی، پرهیز از غذاهای ناسالم یا صرفاً احساس بهتر و شادی تمرکز کنید.

در این مقاله ما در تولیدی پوشاک ورزشی پویان اسپرت می خواهیم در مورد بهترین زمان برای وزن گیری صحبت کنیم و نکات مهمی را در مورد وزنه زدن روی ترازو به شما یادآوری کنیم.

 

“برای دنبال کردن پیج اینستاگرام فروشگاه پویان اسپرت کلیک کنید.”

 

بهترین زمان برای وزن کردن (وزن کشی) چه زمانی است؟

صبح ها بهترین زمان برای وزن کردن است. درست صبح بعد از استفاده از حمام، اما قبل از خوردن یا نوشیدن صبحانه بهترین زمان برای وزن کردن است. این به این دلیل است که بدن شما زمان کافی برای هضم تمام غذاها و نوشیدنی های روز قبل داشته است، در حالی که هنوز چیز جدیدی مصرف نکرده اید و معده شما خالی است.

همچنین بهتر است تا حد امکان کمتر لباس بپوشید تا وزن واقعی خود را ببینید. با این حال، در مورد اینکه چند بار باید خود را وزن کنید، چندین مطالعه نشان می دهد که وزن کردن یک بار در هفته بهترین گزینه است. هر هفته یک روز (مثلا دوشنبه) را برای وزن کردن خود در اول صبح انتخاب کنید. به این ترتیب، هر هفته تعداد دقیق تری از وزن خود را مشاهده خواهید کرد.

چه زمانی ترازو اندازه ی اشتباهی را به ما نشان میدهد؟

گاهی ترازو عدد صحیح را نشان نمی دهد و شما را گیج می کند. در اینجا 7 مورد وجود دارد که ترازو دروغ می گوید و وزن صحیح را نشان نمی دهد.

1. درست بعد از غذا

ممکن است یک وعده غذایی خورده باشید و خود را وزن کرده باشید تا متوجه شوید که 3 کیلو اضافه کرده اید. آیا این درست است؟ نه، اینطور نیست! حجم خون شما به دلیل مقدار غذایی که خورده اید افزایش یافته است و وزن غذا هنوز در معده و دستگاه گوارش شماست.

به طور مشابه، به دلیل محتوای بالای سدیم در غذا و نوشیدنی، بدن شما آب را حفظ کرده و سنگین‌تر می‌شود. به خصوص پس از مصرف کربوهیدرات، این موضوع جدی تر می شود. به ازای هر گرم کربوهیدرات ذخیره شده در بدن (به عنوان گلیکوژن)، تقریباً 3-4 گرم آب در بدن به دام می افتد. بنابراین، طبیعی است که وزن شما روز بعد پس از خوردن پیتزا افزایش یابد، اما نگران نباشید، این فقط احتباس آب است.

2. در طول چند هفته اول یک رژیم یا برنامه ورزشی جدید

هنگامی که اخیراً ورزش یا رژیم غذایی جدیدی را دنبال کرده اید، ممکن است وسوسه شوید که دائماً خود را وزن کنید تا نتایج تلاش های خود را ببینید و با انگیزه بمانید. اما ، این یک اشتباه بزرگ است. اولاً کاهش وزن بلافاصله با شروع یک ورزش یا رژیم جدید شروع نمی شود و مدتی طول می کشد تا تأثیرات آن مشاهده شود، بنابراین با پا گذاشتن مداوم روی ترازو انگیزه خود را از دست ندهید.

ثانیاً ممکن است در ابتدا وزن کم کنید و خوشحال باشید، اما وقتی این اعداد چند هفته بعد متوقف شد، دلسرد می شوید.

3. بلافاصله پس از ورزش

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که یک ساعت روی تردمیل بدوید و سپس برای وزنه زدن به باشگاه رفته اید و فقط از کاهش وزن شگفت انگیز 2 کیلویی هیجان زده شده اید؟ متأسفانه، این نیز یکی از مواردی است که ترازو به شما دروغ می گوید. کاهش وزن بلافاصله اتفاق نمی افتد و این کاهش وزن 2 کیلویی فقط آب از دست رفته بدن از طریق تعریق است که به محض نوشیدن دوباره آب برمی گردد.

4. درست قبل از خواب

اگر یک بار قبل از رفتن به رختخواب و سپس روز بعد پس از بیدار شدن خود را وزن کنید، دو عدد متفاوت خواهید دید. اما کدام یک درست است؟ وزن بعد از بیدار شدن درست است و ترازو قبل از خواب به شما دروغ گفته است. وزن در پایان شب یک وزن واقعی نیست، بلکه تحت تاثیر آخرین وعده غذایی، آخرین تمرین، آخرین نوشیدنی و غیره است. به همین دلیل است که می گوییم بهترین زمان برای وزن کردن، اول صبح با معده خالی است.

5. در روزهای چرخه قاعدگی بانوان

تغییرات هورمونی در چرخه قاعدگی باعث می شود که وزن زنان به طور مداوم در نوسان باشد. بنابراین اجازه ندهید این نوسانات روزانه شما را دلسرد کند یا بیش از حد مضطرب شوید.

6. یبوست یا کندی مزاج

یبوست یا حرکات آهسته روده می تواند شما را به دلیل باقی مانده غذا یا غذای هضم نشده در روده بزرگ تا 2 یا 3 کیلو سنگین تر نشان دهد! به عنوان مثال، اگر دیشب یک بشقاب بزرگ سالاد کلم خورده اید، فیبر هنوز در بدن شما وجود دارد و باعث می شود که شما سنگین تر به نظر برسید.

7. زمانی که خلق و خو و خواب شما مختل می شود

استرس مزمن می تواند به دلیل افزایش کورتیزول (هورمون استرس) باعث احتباس آب شود. همچنین، کمبود خواب می تواند بر اعصاب سمپاتیک کلیه ها که تعادل سدیم و آب را تنظیم می کنند، تأثیر بگذارد و باعث شود وزن کاذب روی ترازو ببینید. در این مواقع بهتر است روی ترازو پا نگذارید و به عدد وزن خود فکر نکنید.

نکاتی برای وزن کردن دقیق تر - تولیدی پوشاک ورزشی پویان اسپرت

نکاتی برای وزن کردن دقیق تر:

ممکن است فکر کنید وزن کردن خود ساده است و فقط پا گذاشتن روی ترازو است و بس. اما به این سادگی نیست. چند نکته در مورد استفاده از ترازو و بهترین زمان برای وزن کردن وجود دارد که می تواند به شما کمک کند وزن خود را دقیق ببینید و اشتباه نکنید.

مطمئن شوید که ترازو روی سطح صافی قرار دارد

سطح صافی را برای قرار دادن ترازو مانند یک کاشی سرامیکی کامل انتخاب کنید و ترازو را در آنجا قرار دهید. ترازو روی فرش یا کاشی های کوچک یا هر سطح ناهموار عدد اشتباه را نشان می دهد.

خود را در همان روز هفته و در یک ساعت مشخص وزن کنید

این خیلی مهم است؛ اول اینکه بهتر است بیش از یک روز در هفته روی ترازو پا نگذارید زیرا دیدن وزن روزانه ممکن است برای شما استرس زا باشد. یک روز در هفته را برای وزن کردن در نظر بگیرید. مثلا سه شنبه بهتر است این روز در پایان هفته نباشد. زیرا ممکن است وزن شما در پایان هفته به طور کاذب افزایش یابد.

همان لباس ها را بپوشید

وزن کردن خود با لباس های مختلف می تواند نتایج بسیار متفاوتی به شما بدهد. بهتر است یک لباس ثابت (مانند لباس های سبک وزن) داشته باشید که هر بار که خود را وزن می کنید، بپوشید تا اشتباه نکنید. همچنین مطمئن شوید که با پای برهنه روی ترازو بایستید و وزن خود را به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم کنید.

هر بار از همان ترازو استفاده کنید

ترازوهای مختلف ممکن است به درستی کالیبره نشده باشند و وزن های نادرست را نشان دهند، بنابراین همیشه برای جلوگیری از چنین خطاهایی به یک ترازو بچسبید.

به یاد داشته باشید، شما با عدد روی ترازو تعریف نمی شوید

اگر در حال کاهش وزن هستید، به راحتی می توانید روی عدد روی ترازو ثابت کنید. با این حال، این عدد شما را تعریف نمی کند. شما چیزی فراتر از یک عدد هستید و حتی اگر موفق به کاهش آن عدد نشوید، باز هم فردی ارزشمند و دوست داشتنی هستید. بنابراین، خود را بیش از این تعداد مورد ضرب و شتم قرار ندهید و به یاد داشته باشید که تلاش شما برای سلامتی مهمتر از لاغر بودن است.

چه زمانی از وزن کردن خود اجتناب کنیم؟

ما در مورد بهترین زمان برای وزن کردن صحبت کرده‌ایم، اما اجازه دهید بدترین زمان‌ها برای وزن کردن را مورد بحث قرار دهیم. در زمان های بعدی وزن کردن خود بی معنی و بیهوده است زیرا عدد دقیقی را نشان نمی دهد. بنابراین، از وزن کردن خود در این مواقع اجتناب کنید، به عنوان مثال:

  • درست بعد از خوردن و نوشیدن مایعات: وزن ناشی از غذا و مایعات نادرست است و واقعی نیست.
  • چند روز قبل، حین و بعد از قاعدگی: وزن شما به دلیل نوسانات هورمونی دقیق نیست.
  • وقتی استرس دارید و احساساتی هستید: وزن شما می تواند تحت تاثیر سطوح استرس قرار گیرد و همچنین می تواند خلق و خوی شما را بدتر کند.
  • وقتی روی وزن خود وسواس دارید: وزن کردن خود در چنین شرایطی می تواند شما را مضطرب و ناراحت کند، پس ترازو را کنار بگذارید.

 

مقاله پیشنهادی—ورزش های آبی – فواید ورزش در آب

 

نتیجه گیری و کلام آخر

در خاتمه، پا گذاشتن روی ترازو و رسیدن به وزن دقیق، آداب و روش خاص خود را دارد. بهترین زمان برای وزن کردن، صبح بعد از استفاده از دستشویی و قبل از خوردن صبحانه است. توصیه می کنیم هفته ای یک بار و در اواسط هفته وزن خود را انجام دهید. در این مقاله به نکات مختلفی برای استفاده از ترازو و بهترین زمان برای وزن گیری پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *